צמד המילים "לקות למידה" מכוון לתופעה מורכבת ובעלת סקאלה רחבה מאוד עם דרגות קושי שונות. ילד בעל לקות למידה הוא ילד אשר מתקשה בלימודים המתאימים לרמת המשכל של ילדים בני גילו, למרות שהוא לומד בכיתה ומקבל הסברים והנחיות לימודיות. ליקויי למידה הם מגוון רחב של בעיות וקשיים אשר נובעים מליקויים מסוימים במוח.
ליקויי הלמידה השונים מתבטאים בהפרעות ברכישת מיומנויות כמו קריאה וכתיבה, למידת שפות, חשבון, דיבור והקשבה. ישנם ילדים שהלקות שלהם מורכבת רק מתחום אחד וישנם ילדים אשר סובלים מליקויים בכמה תחומים.
לקויות למידה לא מצביעות על אינטליגנציה נמוכה של הילדים, אך ישנם לא מעט ילדים שמתפקדים ברמה נמוכה יחסית בלימודים, במיוחד אלה שלא קיבלו טיפול הולם ובזמן מתאים. הטיפול הראוי נעשה בעזרת אימונים באותו תחום שלגביו ישנה הלקות.
עיניים ולקות למידה
ילדים שאובחנו עם לקות למידה כזו או אחרת, ולא משנה באיזה תחום, כדאי מאוד שיעברו בדיקת עיניים בצורה יסודית. בדרך כלל בעיות של ראייה משפיעות על היכולות הלימודיות של הילד, וכאשר לא מאבחנים את הבעיה אזי כל תחומי הלמידה עלולים להיפגע – ראיה, קריאה, חשבון וכדומה.
ישנו קשר חזק מאוד בין ראייה, למידה וקריאה. בעיות למידה רבות כוללות מרכיב של ראייה שאפשר לטפל בו. קיימות בעיות ראייה רבות שמקורן הוא חוסר מסוים במיומנויות הראייה השונות- תיאום בין שתי העיניים, עקיבה של העיניים, זיכרון חזותי, הבנה חזותית או מיקוד מבט.
לכאורה הילדים שסובלים מהבעיות שפירטנו רואים היטב- ראייה 6/6 אך חסרות להם המיומנויות הוויזואליות על מנת לקרוא את הכתוב ולהבין אותו ברמה שמתאימה לגילם וליכולת הלימוד הממוצעת בכיתה.
מסיבה זו חשוב מאוד לעשות לילדים בדיקת ראייה בשלב מוקדם, כדי לאתר את אותן הבעיות ולמנוע קשיים מיותרים בהמשך על ידי טיפול מוקדם. את הילדים עם רקע משפחתי של קשיי למידה או בעיות עיניים מומלץ לבדוק בשלב מוקדם מהרגיל ובתכיפות גבוהה.
אילו בעיות למידה קשורות לראייה?
ישנם סימנים רבים שמראים כי הילד סובל מלקויות למידה שקשורות לראייה. נביא כאן את רשימת כל התסמינים שמלמדים על קשר בין הדברים. אם אתם מבחינים שהילד סובל משני תסמינים או יותר, כדאי לגשת לרופא עיניים ולבדוק תפיסת ראייה או יעילות ראייה כדי לקבוע האם בעיית הראייה היא זו שמפריעה לילד להגיע להישגים. להלן התסמינים:
- הילד חש אי נוחות בעיניים או עייפות בזמן הלימודים או הקריאה.
- הילד סובל מכאבי ראש בזמן לימוד או קריאה.
- הילד חש מנומנם כאשר הוא לומד או קורא.
- הילד מאבד את יכולת הריכוז שלו בזמן הלימוד.
- הילד מגלה קושי בזכירת הדברים שקרא.
- הילד רואה דברים כפול.
- הילד אומר שהמילים שהוא קורא "זזות", "שוחות" או "קופצות" על הדפים.
- אתם מרגישים שהילד קורא לאט מדי.
- הילד מדלג על אותיות ומילים או שהוא "הולך לאיבוד" בזמן הקריאה.
- הילד מביע התנגדות לקריאה ונמנע ממנה.
- הילד "מושך" את העיניים בזמן הקריאה.
- הילד נוטה לחזור ולקרוא את אותה השורה שוב ושוב.
- הילד טוען שהמילים נראות מטושטשות.
- כשהילד קורא הוא לא כל כך קשוב בהשוואה לפעילויות אחרות שהוא עושה.
- הילד לומד משמיעה בצורה טובה יותר מאשר מראייה.
תלמידים שסובלים מלקויות למידה שמתקשרות לבעיות עיניים מרגישים שמשהו מפריע להם בעת הקריאה ולכן הם חייבים להיות מרוכזים יותר באיסוף מידע בצורה וויזואלית במקום בתוכן הכתוב. מסיבה זו עלולה להיות פגיעה במהירות של קריאת התוכן הכתוב ובהבנתו.